Mi is az az NTAK?
Az Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (vagy elterjedtem nevén NTAK) egy modern, digitális adatszolgáltatási rendszer, amelyet a Magyar Turisztikai Ügynökség vezetett be. Az NTAK célja, hogy a digitalizáció kiterjesztésével olyan információkat gyűjtsön be az egyes vendéglátóhelyektől, amelyek segítségével növelhető a magyar turizmus versenyképessége. A jelenleg pusztán statisztikai jellegű adatgyűjtés segíti a turisztikai szektor fejlesztését, azonban többletadminisztrációt jelent a kis- és középvállalkozások számára, így a vendéglátó üzletek üzemeltetőinek fontos tisztában lenni jogszabályok elvárásaival.
Kinek kötelező az NTAK-adatszolgáltatás?
A jogszabályoknak megfelelően minden vendéglátó üzlet tulajdonosának, illetve bérlőjének regisztrálnia kell az NTAK rendszerében, azonban jelenleg nem minden üzlet számára kötelező az adatszolgáltatás.
Az adatszolgáltatás megkezdését két lépcsőben teszik kötelezővé az előírások. 2023. 07. 01-étől kezdődően minden 100 millió forint éves forgalmat meghaladó üzletnek, majd 2024. 01. 01-jétől kezdve minden 12 millió forintos éves forgalmat meghaladó üzletnek kell átállnia a rendszerre.
Fontos megjegyezni ugyanakkor, hogy a NTAK-adatszolgáltatás nem érinti az úgynevezett pénztárgép törvényt, így a nyugtaadási kötelezettségnek a NTAK jelentette adminisztráción felül továbbra is mindenképpen eleget kell tenni.
Amennyiben az adott üzlet éves fogalma nem haladja meg a 12 millió forintot vagy az üzlet nem rendelkezik lezárt üzleti évvel, nem kötelező adatot szolgáltatni. Mindemellett a rendezvényi étkeztetésre, a munkahelyi- és közétkeztetésre, valamint mozgó vendéglátóhelyekre szintén nem vonatkoznak a NTAK előírásai.
A legfontosabb tudnivalók az NTAK regisztrációról
Ahhoz, hogy az adott üzlet képes legyen eleget tenni az adatszolgáltatási kötelezettségnek, regisztrálni kell a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ Portál felületén. A regisztráció biztosítja, hogy a rendszerhez csak hitelesített felhasználók férhessenek hozzá, és az adott üzletre vonatkozó adatokat csak az arra jogosultak rögzíthessék.
Az NTAK regisztráció megkezdéséhez a https://ntak.hu/ oldalon történő ügyfélkapus bejelentkezés után létre kell hozni egy felhasználói fiókot, majd regisztrálni kell a szolgáltatót, illetve a szolgáltatási helyet és az ahhoz kapcsolódó ágazatot.
- A szolgáltató lehet gazdasági társaság, adószámos magánszemély, egyéni vállalkozó, gazdasági társaság vagy egyéb szervezet is.
- A szolgáltatási hely a vendéglátó üzlet pontos helyszíne.
- Az ágazati adatok esetében meg kell adni az adott ágazatra jellemző információkat.
A sikeres regisztráció után a vendéglátó üzlet egyéni NTAK regisztrációs számot kap. Ezek után nincs más hátra, mint kiválasztani a legmegfelelőbb éttermi szoftvert a NTAK számára történő adatszolgáltatáshoz. Itt fontos megjegyezni, hogy az adatszolgáltatásnak a nettó 50 millió forintot nem meghaladó éves forgalmú vendéglátó üzletek az NTAK által kiadott, ingyenesen elérhető szoftverrel is eleget lehet tenni, azonban az ennél nagyobb forgalmú helyek számára engedéllyel rendelkező NTAK vendéglátó szoftvert kell használni.
Milyen adatokat kell továbbítani az NTAK éttermi szoftvernek?
Az előírások szerint a forgalmi adatokat valós időben a rendelés zárását követően (de nem később, mint 24 órán belül), míg a borravaló összegzését a nap zárását követően továbbítani kell az NTAK részére.
Az adatszolgáltatást azokon a napokon is el kell végeznie, amikor az üzlet zárva van, ezért a folyamatot célszerű automatizálni.
- A napi zárásra vonatkozó adatoknak tartalmazniuk kell a lezárandó tárgynapot, a tárgynap besorolását, a nyitás és zárás időpontját, valamint a borravalóra vonatkozó információkat.
- A forgalmi adatoknak többek között ki kell térniük a rendelés idejére, a tételek nevére, mennyiségére, árára és kategóriájára, a nyugta végösszegére, a különböző kedvezményekre vagy éppen a borravaló összegére is. A forgalmi adatokat a rendelés vagy az asztal zárását, a fizetést követően kell elküldeni.
r_keeper NTAK kompatibilis vendéglátóipari szoftver
Noha az NTAK-adatszolgáltatás bevezetése hosszú távon sokat javíthat a hazai turizmus működésén, a jogszabályi kötelezettségeknek csak profi NTAK vendéglátóipari szoftver használatával lehet eleget tenni. Saját fejlesztésű szoftverünk, az r_keeper erre kínál megoldást.
Az r_keeper nem csupán a vendégérben történő munkát könnyíti meg, de segít az elszámoltatásban, a könyvelésben, a dolgozói órák feldolgozásában, a raktározásban, valamint az NTAK-kal való kommunikációban is. Az r_keeper lehetővé teszi az üzleti folyamatok automatizálását, segítve, hogy a bevételek növekedjenek, a ráfordítások pedig csökkenjenek.
A rendszert kisebb és nagyobb éttermek is egyszerűen használhatják, automatizálva és leegyszerűsítve az adatszolgáltatás minden folyamatát.
Miért éri meg az r_keeper-t használni?
- Mert modern, háromszintű szerver-kliens rendszerre épül, és ipari hardverekkel használható, biztonságossá és hatékonnyá téve a munkát.
- Mert bármely vendéglátó üzletben bevezethető, a legkisebb büféktől kezdve az éttermeken, kávézókon és cukrászdákon keresztül az étteremláncokig.
- Mert forgalmi jelentésekkel segíti az eladások elemzését, valamint az értékesítést és az elszámoltatást.
- Mert egyszerűbbé teszi a számlázást, akár adóügyi, akár belső elszámoltatású bizonylatokról van szó.
- Mert pontosan követi a készleteket.
- Mert lehetővé teszi az NTAK részére történő automatikus adattovábbítást.
Többet szeretnél tudni az r_keeper NTAK éttermi szoftver előnyeiről?
Keress minket elérhetőségeinken!
Ha már van NTAK regisztrációd és már csak az r_keeper-t szeretnéd az NTAK-ba bekötni
Az r_keeper NTAK adatküldéshez a két rendszert egymással össze kell kötni. Amennyiben már van r_keeper-ed, vagy most telepítettük Neked, de még az NTAK-kal nem kötöttük össze, kérjük, hogy a folyamatot itt indítsd el adatbekérő űrlapunk kitöltésével: