Minden az NTAK-ról - Vendéglátók adatszolgáltatási kötelezettsége

A tavaly nyáron megjelent törvények értelmében 2022.07.01-től a vendéglátó egységeknek adatszolgáltatási kötelezettsége van az NTAK (Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ) irányába. A fenti dátumig minden üzletet regisztrálni kell az NTAK rendszerébe és minden vendéglátónak rendelkezni kell olyan vendéglátós szoftverrel, amellyel adatot tud szolgáltatni.
 
Az NTAK 2022.04.04-én közzétette a szoftvergyártóknak, hogy mit és milyen módon kell küldeni, így a szoftverek fejlesztése megkezdőthet. A rendelkezésre álló nem egész 3 hónap egy ilyen fejlesztéshez, NTAK engedélyezéshez, teszteléshez és minden vendéglátó egységbe történő bevezetéshez rendkívül szűkös, de az integárció fejlesztését elkezdtük.
 
Melyik vendéglátó üzlet típusoknak kell adatot szolgáltatni az NTAK irányába?
 
Az adatszolgáltatásra köteles vendéglátó üzletek típusai:
  • étterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
  • büfé, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
  • cukrászda, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
  • kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
  • italüzlet, bár, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
  • zenés-táncos szórakozóhely, TEÁOR’08: 5630 – Italszolgáltatás;
  • gyorsétterem, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás;
  • alkalmi vendéglátóhely, TEÁOR’08: 5610 – Éttermi, mozgó vendéglátás.
NTAK-adatszolgáltatást nem kell teljesítenie a munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhelyeknek, a rendezvényi étkeztetés, valamint a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzleteknek.
 
Milyen adatot és mikor kell majd szolgáltatni?
 
A nap zárását követő 24 órán belül, alapvetően forglami adatokat. A vendég rendeléssel kapcsolatos általános adatok:
 
• rendelésösszesítő típusa (normál / sztornó / helyesbítő);
• rendelésösszesítő azonosítója (lokálisan egyedi azonosítószám)
• sztornó vagy helyesbítés esetén a hivatkozott rendelésösszesítő azonosítója;
• rendelés kezdete (első tétel) és vége (fizetés lezárása);
• fizetési mód(ok) és összegek.
 
A vendég által rendelt tételekkel kapcsolatos adatok:
 
• megnevezés;
• főkategória, alkategória, ÁFA kategória;
• bruttó egységár;
• mennyiségi egység;
• mennyiség;
• tételszám;
• tétel rendelés időpontja;
• tétel bruttó összege.
 
Forgalmi összesítő adatok:
 
• tárgynap dátuma;
• tárgynap besorolása (normál / adott napon zárva / forgalom nélküli nap);
• nyitás és zárás időpontja;
• összes borravaló.
 
Hogyan kell szolgáltatni?
 
Szoftveresen, interneten keresztül. Az r_keeper a fenti adatokat, a nap zárását követően, néhány kattintással automatikusan küldeni fogja, ez plussz adminisztrációt nem jelent.
 
Mi még a teendő és mikor?
 
A rendkívül szűkös határidő és a későn kiadott integárciós feladat leírás miatt, valószínűleg mindenki az utolsó pillanatokban fog elkészülni az integrációval. Ezt követően az integrációt telepíteni kell és még rengeteg az olyan vendéglátó is akinek semmilyen szoftvere sincs. Nagyon rövid határidőkkel nézünk szembe, nem kizárt a fenti határidő eltolása.
 
Kísérje folyamatosan figyelemmel hírleveleinket és az ucs.hu honlapunkon híreinket! Ha az integráció elkészült, minden partnerünknek regisztrációs űrlapot fogunk küldeni, ahol az integrációt igényelni tudja majd.
 
UCS Team
Írta: ucs | Dátum: szombat, 2022. április 9. - 22:22